ساخت تونل زیر دریایی بین ایران و قطر سالهاست که از زبان مقامات ۲ کشور شنیده میشود. احداث تونل در زیر دریا از جمله اقدامات متداول در جهان امروز به شمار میرود که برای ارتباط بین شهری و حتی بین کشورهایی با فاصله دریایی به کار میرود. تونل مانش معروفترین نمونه در این مدلها […]
ساخت تونل زیر دریایی بین ایران و قطر سالهاست که از زبان مقامات ۲ کشور شنیده میشود.
احداث تونل در زیر دریا از جمله اقدامات متداول در جهان امروز به شمار میرود که برای ارتباط بین شهری و حتی بین کشورهایی با فاصله دریایی به کار میرود.
تونل مانش
معروفترین نمونه در این مدلها تونل مانش است که کشور انگلستان و فرانسه را از طریق تونلی در کف دریا به هم متصل میکند.
تونل مانش به طول ۵۲ کیلومتر به منظور عبور قطار احداث شده که در ۲ خط و به قطر ۷.۶ متر در ۴۰ متر زیر کف دریا و همچنین ۱۰۰ متر زیر سطح آب ساخته شده است. عبور قطار به منظور جابهجایی مسافر و بار از جمله خودروهای شخصی استفاده میشود و زمان تقریبی آن بین ۲ کشور حدود ۲۰ دقیقه است.
ساخت تونل بین ایران و قطر
چند سالی است ساخت تونلی در زیر دریا برای ارتباط مستقیم بین ایران و قطر یعنی دو کشور شمالی و جنوبی خلیج فارس بر سر زبان مقامات بین ۲ کشور افتاده است. اقدامی که در صورت انجام به ابر پروژهای عمرانی در جهان تبدیل خواهد شد.
برای اتصال ایران و قطر به صورت زمینی نیاز به احداث تونلی به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر است و بر اساس محاسبات انجام شده تقریبا ۴۵ میلیارد دلار هزینه در پی دارد که البته برای سرمایهگذاری توسط قطریها عدد غیر منطقی به نظر نمیرسد.
علت استقبال قطر
دلیل استقبال قطر از این طرح به ماجرای تحریم این کشور توسط همسایگان عربی در چند سال گذشته برمیگردد. جایی که قطر فقط از طریق حریم هوایی و آبی ایران امکان ارتباط با سایر کشورهای دنیا را داشت و این اتفاق ضرورت ساخت یک راه ارتباطی زمینی با ایران را برای جلوگیری از همچنین سناریویی لازم شمرده شد.